Żuraw samochodowy HMF i zwyżka ISOLI – czy mogą się wzajemnie zastąpić?

żuraw HMF

Zarówno hds, jak i zwyżka pracują z koszem osobowym. W przypadku zwyżki kosz stanowi integralny element konstrukcyjny i nie ma możliwości, by ten kosz odpiąć i pozostawić na placu. HDS ma taką opcję i po odpięciu kosza zyskuje wszechstronne zastosowanie. Czy te dwie, zupełnie różne, choć momentami dość podobne maszyny można porównać? W jakich sytuacjach lepiej sprawdzi się zwyżka, a w jakich hds? Postanowiliśmy to sprawdzić!

Żuraw i zwyżka z pełnym certyfikatem EN 280

Żurawie samochodowe marki HMF jako jedne z nielicznych na rynku posiadają pełny certyfikat producenta na żuraw z koszem do pracy na wysokości. Oznacza to, że klient otrzymuje wraz z żurawiem pełną deklarację zgodności na kompletne urządzenie. Ponadto żurawie samochodowe HMF spełniają restrykcyjne normy dyrektywy maszynowej EN 280, zapewniając bezpieczeństwo operatorom w trakcie pracy na wysokości.

Czy to hds, czy już zwyżka?

Żuraw samochodowy popularnie zwany hdsem w standardzie wyposażony jest w hak do podnoszenia ładunku. W dowolnej chwili można go jednak zastąpić różnymi akcesoriami dodatkowymi do żurawi (oczywiście w zależności od konfiguracji samego urządzenia). Wśród takich akcesoriów znajdziemy np.: rotator, chwytak do palet lub do złomu, widły paletowe, wiertnicę, łyżkę do materiałów sypkich. Dodatkowo żurawie samochodowe HMF ze względu na certyfikat producenta mogą być także wyposażone w kosz osobowy. I to właśnie kosz sprawi, że żuraw na chwilę zamieni się w zwyżkę. Jak to działa?

Po zamocowaniu kosza, hds spowolni ruchy ramienia dla zapewnienia bezpieczeństwa osób pracujących na wysokości. Według instrukcji producenta w koszu można będzie w tym trybie podnosić dwóch operatorów i narzędzia, co da łącznie ok. 250 kg – mimo że sama konstrukcja hdsa pozwoli na dźwiganie zdecydowanie większych ładunków. Co stanie się po odpięciu kosza? Żuraw odzyska pełną prędkość pracy i pełen udźwig – stanie się więc na powrót urządzeniem o wszechstronnym zastosowaniu.

Bezpieczeństwo

Mimo że oba rozwiązania: zarówno zwyżka, jak i żuraw samochodowy z koszem osobowym spełniają rygorystyczne normy zapisane w dyrektywie maszynowej, to nie sposób nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że hds z podpiętym koszem, jest rozwiązaniem wysoce bezpieczniejszym – stabilniejszym niż podnośnik koszowy. Przewymiarowana konstrukcja żurawia, szereg systemów bezpieczeństwa (w tym innowacyjny EVS), szerszy niż w przypadku zwyżki zakres pracy np. wysięg boczny powodują, że urządzenie to zapewnia bezpieczeństwo operatorowi w praktycznie każdych warunkach pracy. Po podpięciu kosza osobowego w myśl dyrektywy maszynowej wszystkie systemy gwarantują pełne bezpieczeństwo pracy.

Wysięg boczny w zwyżce a wysięg boczny w żurawiu

Konstrukcja zwyżki pozwala przede wszystkim na efektywną pracę w sytuacji, gdy pojazd stoi blisko obiektu. HDS bez problemu może za to wykorzystywać swój zasięg boczny, który wynosi nawet do 34 metrów, by pracować w większej odległości od obiektu. Dla porównania zasięg boczny zwyżki przy jednym operatorze obecnym w koszu wynosi ok. 12 metrów.

Praca nad kabiną pojazdu

W przypadku podnośnika koszowego praca nad kabiną pojazdu nie jest możliwa. Zwyżka pozwala na pracę z wysięgnikiem skierowanym w tył, w bok lub w górę. W przypadku żurawi samochodowych jest inaczej – tutaj dzięki zastosowaniu nieograniczonego kąta obrotu, operator może w zasadzie dowolnie wybrać pozycję do pracy – kierując ramię również nad kabinę pojazdu – oczywiście, jeśli stateczność pojazdu na to pozwala.

Praca pod napięciem

Zarówno zwyżki, jak i żurawie samochodowe z koszem osobowym są często wykorzystywane w branży energetycznej. Codzienna obsługa, remonty i montaże linii energetycznych najprościej jest przeprowadzać właśnie przy wykorzystaniu tego typu urządzeń. Zarówno zwyżki, jak i hdsy zamontowane na podwoziach terenowych doskonale radzą sobie w każdych, nawet najbardziej wymagających warunkach – co w przypadku linii energetycznych umiejscowionych w obszarach poza drogami utwardzonymi ma ogromne znaczenie. Oba urządzenia mogą być oczywiście montowane także na lżejszych pojazdach do pracy w warunkach miejskich.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Inną ważną w tej branży kwestią jest kosz osobowy. Zwyżki dostępne są w różnych konfiguracjach: z koszem aluminiowym, z koszem z tworzywa – z pełną izolacją do 1000 V. Żuraw samochodowy wyposażony jest zawsze w kosz aluminiowy i nie ma możliwości pracy pod napięciem – w przypadku remontu linii energetycznych, linia ta musi być odłączona od zasilania. Należy pamiętać, że kosz aluminiowy będzie odporny na różnego rodzaju uszkodzenia, uderzenia i jest elementem prawie niezniszczalnym.

Żuraw samochodowy i zwyżka to dwa różniące się między sobą pojazdy, które jednak w pewnych warunkach pełnią podobną funkcję. Żuraw wyposażony w kosz osobowy może z dużym powodzeniem zastąpić podnośnik koszowy. Po odpięciu kosza zyskuje on możliwość pracy z innymi, wymiennymi akcesoriami. Z kolei zwyżka ma unikalną możliwość pracy pod napięciem. Które z tych rozwiązań sprawdzi się lepiej? Niech każdy zdecyduje sam!

Zapraszamy do zapoznania się z innymi naszymi artykułami na blogu:

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Podoba Ci się ten blog? Zajrzyj też tutaj: