SYSTEM EVS – rewolucyjny system, który wyprzedził potrzeby rynku

hds

System EVS (Electronic Vehicle Stability) – to inteligentny system monitorujący pracę żurawia samochodowego i zabezpieczający maszynę przed nadmiernym przechyleniem (utratą stateczności). EVS został stworzony po to, by z jednej strony usprawnić pracę dźwigu, z drugiej zwiększyć bezpieczeństwo operatora. To jedyny taki system na rynku! EVS został opatentowany przez duńskiego producenta żurawi HMF na długo przed wprowadzeniem dyrektywy maszynowej 2006/42/WE.

HMF wyprzedza normę!

Żurawie samochodowe – czyli popularne HDSy znajdują zastosowanie w różnych branżach – energetycznej, komunalnej, budowlanej, transportowej. Wybierając urządzenie dla siebie warto brać pod uwagę nie tylko zasięg, udźwig, wyposażenie pojazdu, ale też rodzaj oferowanego przez producenta systemu bezpieczeństwa. Należy bowiem pamiętać, że to właśnie stabilność pojazdu jest najistotniejszym warunkiem bezpiecznej  pracy urządzenia. Producenci żurawi przenośnych do 2010 roku stosowali w tym zakresie różnorodne rozwiązania, lecz większość z nich opierała się na testach stabilności wykonywanych na w pełni wysuniętych belkach nóg podporowych (co ma ogromne znacznie w odniesieniu do EVSa). Co się zmieniło wraz z nastaniem 2010 roku? W życie weszła nowa dyrektywa maszynowa 2006/42/WE, nakazująca zapewnienie stateczności pojazdu bez względu na stopień rozsunięcia nóg podporowych dźwigu. Wobec tego faktu producenci żurawi samochodowych zaczęli zachodzić w głowę jak spełnić wymogi tej dyrektywy. Tymczasem w HMFie praca toczyła się dawnym rytmem – dlaczego? To proste – EVS stosowany był już w naszych żurawiach hds od 13 lat. Okazało się, że duński producent żurawi samochodowych wyprzedził nową dyrektywę maszynową o całe 13 lat – to mówi wiele o podejściu naszej marki do bezpieczeństwa operatora w czasie pracy. Dla nas człowiek będzie zawsze na 1 miejscu!

Ciekawostka: EVS spełnia nie tylko wymogi dyrektywy maszynowej 2006/42/WE – jest też zgodny z europejską normą EN12999, a także normą EN280 dotyczącą mobilnych koszy osobowych.

EVS w praktyce – jak to działa?

Żuraw samochodowy wyposażony w EVS może pracować nawet w najbardziej wymagającym terenie – wystarczy wyobrazić sobie duże nierówności podłoża, które uniemożliwiają stabilne posadowienie podpór, albo wręcz przeciwnie – wąskie miejskie uliczki z gęsto zaparkowanymi pojazdami, gdzie niemożliwe jest pełne wysunięcie nóg podporowych. Tutaj dźwig samochodowy z EVS-em sprawdzi się wręcz wyśmienicie. Dzięki inteligentnemu systemowi, który monitoruje pracę żurawia hds w tle, operator może skupić się w pełni na podnoszonym ładunku, nie martwiąc się tym, czy żuraw przenośny za moment nie utraci stabilności, stwarzając w ten sposób sytuację niebezpieczną. Jak było przed wprowadzeniem EVSa? Operator dźwigu sterując hdsem, cały czas musiał zerkać też na pojazd i sprawdzać co się z nim dzieje i czy nie zachodzi ryzyko krytycznego przechylenia. Wystarczy wyobrazić sobie fakt, że operator dźwigu transportuje przy użyciu żurawia przenośnego olbrzymi kontener – tu liczy się precyzja (w grę wchodzą dosłownie centymetry!), a jeśli dodatkowo trzeba jeszcze kontrolować pojazd i jego stabilność, to praca staje się naprawdę dużym wyzwaniem! Wprowadzenie inteligentnego systemu EVS niejako zdjęło operatorowi dźwigu ciężar z barków – teraz jedynym zadaniem operatora jest skupienie się na pracy żurawiem samochodowym – EVS robi za niego resztę – czyli chroni maszynę przed przechyłem.

EVS przewyższa systemy bezpieczeństwa innych producentów tym, że działa w czasie rzeczywistym (można powiedzieć, że  mierzy DMC pojazdu w czasie rzeczywistym,) – dokonuje obliczeń na bieżąco i bierze pod uwagę nie tylko stopień rozsunięcia nóg podporowych, ale też ciężar ładunku znajdującego się na skrzyni, wysuw żurawia, czy np. nachylenie podłoża.

Duński producent żurawi samochodowych wyprzedził nową dyrektywę maszynową o całe 13 lat!

Zakres pracy 3600 – jak to możliwe?

Kolejną niewątpliwą zaletą EVSa jest możliwość pracy w pełnym zakresie. 3600? Dla żurawi HMF niemożliwe nie istnieje!  Przez cały czas pracy żurawiem samochodowym system monitoruje kąty odchylenia wzdłuż osi pojazdu (wzdłużnej i poprzecznej!) i zabezpiecza go przed niebezpiecznym dla operatora dźwigu przechyleniem. Czy możliwe jest uzyskanie pełnego udźwigu nad kabiną pojazdu?  Dzięki EVSowi tak! System pozwala na bezpieczną pracę w całym zakresie ruchu obrotowego (3600) z wykorzystaniem maksymalnych osiągów urządzenia przy jednoczesnym zachowaniu stateczności.  W przypadku systemów bezpieczeństwa innych producentów HDSów, żuraw samochodowy nad kabiną zostanie zlimitowany do wartości 10-15% – oznacza to, że urządzenie praktycznie nie będzie w stanie pracować w tym położeniu.

EVS pozwala natomiast wykorzystywać pełne zasięgi nawet nad kabiną. System do stabilizacji pojazdu wykorzystuje ładunek znajdujący się na skrzyni (operator dźwigu może samodzielnie zdecydować o dociążeniu skrzyni np. dodatkowymi paletami). Ładunek zadziała tu jak kotwica –  stanie się przeciwwagą dla aktualnie podnoszonego przez żuraw samochodowy materiału  – takie rozwiązanie zapewni całej maszynie zdecydowanie większą stabilność – chwilowy wzrost masy zwiększy stateczność pojazdu.

Dodatkowo, gdy EVS zarejestruje przejście punktu granicznego, którego przekroczenie mogłoby oznaczać utratę stateczności, system automatycznie spowolni pracę żurawia hds, aktywuje sygnał ostrzegawczy dla operatora dźwigu, a docelowo zablokuje ruchy pozwalające zwiększyć obciążenie żurawia przenośnego. Takie rozwiązanie to prawdziwa innowacja na rynku, która do dzisiaj nie ma sobie równych – EVS sprawia, że obsługa żurawia samochodowego staje się intuicyjna, a operator dźwigu może w pełni skupić się na swojej pracy bez obawy o powstanie sytuacji niebezpiecznej dla zdrowia czy życia.

Uwaga! EVS pozwala elastycznie wykorzystywać balast w celu zwiększenia wydajności pracy żurawia samochodowego – dodając ładunek na skrzynię, zyskujemy możliwość płynnej pracy nad kabiną. Należy jednak pamiętać o tym, że odejmowanie ładunku ze skrzyni analogicznie tę wydajność pracy dźwigu samochodowego zmniejsza.

Celem wprowadzonej w 2010 roku dyrektywy maszynowej było zwiększenie stabilności pojazdu w czasie pracy. Tymczasem okazało się, że wymagania tej dyrektywy marka HMF spełniała już od 13 lat. Zaprojektowany i opatentowany przez HMF system EVS monitoruje pracę żurawia hds i inteligentnie reaguje na zmieniającą się sytuację. Do dzisiaj EVS pozostaje niedoścignionym wzorem, z którego inni producenci żurawi hydraulicznych mogą brać przykład.  

Więcej o systemie EVS możecie przeczytać na naszej stronie internetowej: www.hmf.com.pl – zapraszamy!

Może zainteresują Cię inne artykuły na blogu?

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Podoba Ci się ten blog? Zajrzyj też tutaj: